دعا

​بهترین ساعات روز جمعه برای دعا کردن
✅ در زمان یا زمان هایی از روز جمعه، دعا و درخواست، بیشتر مستجاب می شود

خَطَبَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ علیه السلام فِي الْجُمُعَةِ فَقَال: فِيهِ‏ سَاعَةٌ مُبَارَكَةٌ لَا يَسْأَلُ‏ اللَّهَ‏ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ‏ فِيهَا شَيْئاً إِلَّا أَعْطَاهُ.
📚(من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص431)
امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه نماز روز جمعه فرمود: در روز جمعه، ساعت مبارکی است که بنده مؤمن در آن زمان چیزی را از خداوند درخواست نمی کند، مگر آن که خداوند به او عطا می کند.
عَنْ جَابِرٍ قَالَ كَانَ عَلِيٌّ علیه السلام يَقُولُ‏: أَكْثِرُوا الْمَسْأَلَةَ فِي‏ يَوْمِ‏ الْجُمُعَةِ وَ الدُّعَاءَ، فَإِنَ‏ فِيهِ‏ سَاعَاتٍ‏ يُسْتَجَابُ‏ فِيهَا الدُّعَاءُ وَ الْمَسْأَلَةُ مَا لَمْ تَدْعُوا بِقَطِيعَةٍ أَوْ مَعْصِيَةٍ أَوْ عُقُوقٍ.
📚(المحاسن، ج‏1، ص58-59)
جابر بن عبدالله انصاری گفت: امیرالمؤمنین علیه السلام می فرمود: روز جمعه به مقدار زیاد دعا و درخواست کنید، زیرا در این روز ساعاتی است که دعا و خواسته ها در آن مستجاب می شود، مادامی که برای  قطع رحم، یا معصیتی یا نافرمانی والدین نباشد.  

✅ زمان های استجابت دعا در روز جمعه

بر اساس روایات، روز جمعه، استجابت دعا در دو زمان انجام می شود:

الف- هنگام زوال خورشید

ب- قبل از غروب

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ‌‏: فِي يَوْمِ الْجُمُعَةِ سَاعَةٌ لَا يَسْأَلُ اللَّهَ عَبْدٌ مُؤْمِنٌ فِيهَا حَاجَةً إِلَّا أَعْطَاهُ، وَ هِيَ مِنْ‏ حِينِ‏ تَزُولُ‏ الشَّمْسُ‏ إِلَى‏ حِينِ‏ يُنَادَى‏ بِالصَّلَاةِ.
📚(دعائم الإسلام، ج‏1، ص181)
حضرت باقر علیه السلام فرمود: در روز جمعه، ساعتی است که بنده مؤمن از خداوند حاجتی را درخواست نمی کند، مگر آن که خداوند به او عطا می کند، و آن زمان، از زمان زوال خورشید(یعنی کمی قبل از ظهر شرعی) تا زمانی که برای خواندن نماز (ظهر) ندا می دهند.
عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: السَّاعَةُ الَّتِي يُسْتَجَابُ فِيهَا الدُّعَاءُ يَوْمَ الْجُمُعَةِ، مَا بَيْنَ فَرَاغِ الْإِمَامِ مِنَ الْخُطْبَةِ إِلَى أَنْ‏ يَسْتَوِيَ‏ النَّاسُ‏ فِي‏ الصُّفُوفِ،‏ وَ سَاعَةٌ أُخْرَى مِنْ آخِرِ النَّهَارِ إِلَى غُرُوبِ الشَّمْسِ.
📚(الكافي، ج‏3، ص414)
حضرت صادق علیه السلام فرمود: زمانی که دعا در روز جمعه مستجاب می شود، نخست بعد از فراغت امام از خطبه نماز جمعه تا تنظیم صفوف برای خواندن نماز، و سپس آخرین ساعت روز تا غروب خورشید است.
عَنْ زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ عَنْ آبَائِهِ علیهم السلام عَنْ فَاطِمَةَ بِنْتِ النَّبِيِّ علیهاالسلام قَالَتْ‏: سَمِعْتُ النَّبِيَّ صلّی الله علیه و آله قَالَ: إِنَّ فِي الْجُمُعَةِ لَسَاعَةً لَا يُرَاقِبُهَا رَجُلٌ‏ مُسْلِمٌ يَسْأَلُ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِيهَا خَيْراً إِلَّا أَعْطَاهُ إِيَّاهُ. قَالَتْ: فَقُلْتُ: يَا رَسُولَ اللَّهِ! أَيُّ سَاعَةٍ هِيَ؟ قَالَ: إِذَا تَدَلَّى نِصْفُ عَيْنِ الشَّمْسِ لِلْغُرُوبِ. قَالَ: وَ كَانَتْ فَاطِمَةُ علیهاالسلام تَقُولُ لِغُلَامِهَا: اصْعَدْ عَلَى الظِّرَابِ‏، فَإِذَا رَأَيْتَ‏ نِصْفَ‏ عَيْنِ‏ الشَّمْسِ‏ قَدْ تَدَلَّى لِلْغُرُوبِ فَأَعْلِمْنِي حَتَّى أَدْعُوَ.
📚(معاني الأخبار، ص399-400)
زيد بن علىّ از پدرانش علیهم السلام از حضرت فاطمه علیهاالسلام روايت نموده كه فرمود: از رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله شنيدم كه فرمود: همانا در جمعه زمانی است كه اگر مرد مسلمان آن را در نظر داشته باشد و در آن لحظه از خداوند خیری درخواست کند، مگر آن که خداوند به او عطا مى‏كند. حضرت زهرا علیهاالسلام فرمود: عرض کردم: اى پيامبر خدا! آن ساعت، چه موقعی است؟ فرمود: هر گاه نصف قرص خورشید در هنگام غروب پنهان شده  باشد. بنابر این حضرت فاطمه عليهاالسّلام به غلامش مى‏ فرمود: بالاى بلندى برو ، پس هر گاه نيمى از قرص خورشيد را ديدى كه به غروب نزديك شد، به من خبر ده تا دعا كنم.

✅ دعایی که در زمان استجابت دعا در روز جمعه خوانده می شود
از رسول خدا صلّی الله علیه و آله روایت شده است که روز جمعه، در ساعت استجابت دعا، این دعا را بخوانی، و به دنبال آن، برای هر آنچه می خواهی دعا کنی:
«سُبْحَانَكَ‏ لَا إِلَهَ‏ إِلَّا أَنْتَ‏، يَا حَنَّانُ‏ يَا مَنَّانُ،‏ يَا بَدِيعَ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ، يَا ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِكْرَامِ»(بحار الأنوار، ج‏89، ص363 به نقل از مصباح کفعمی)

مرحوم کفعمی در البلدالامین، این دعا را نقل می کند و می گوید: این دعا در روز جمعه، در ساعتِ استجابت دعا، یعنی زمانی که نصف قرص خورشید پنهان شد، خوانده شود.
📚(البلد الأمين ، ص 89)
پس همگی در این روز  دست به دعا برداشته، ندای«اللّهمّ عجّل لولیّک الفرج» را سر دهیم

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.